VLAKY V BRNE – zaujímavosť

15. Marec 2009 - chrapanova  , Zaradené pod ČESKO

Na výletoch po Brne klientom zvykneme ukazovať električkové koľajnice, ktoré majú na rozdiel od tých Bratislavských (s rozchodom koľajníc 1 m) širší rozchod - so vzdialenosťou koľajníc cca 1,4 m (presne 1435 mm) - teda rovnaký, aký používajú aj vlaky. Tiež spomíname fakt, že v minulosti toto bolo používané na zásobovanie obchodov tovarom rozvozom z vlakových vagónov a s ušetrením prekladania tovaru dovezeného zo vzdialenejších miest. V súčasnosti je občas možné sa vlakom po centre Brna povoziť aj ako turista a je to naozaj zaujímavá atrakcia aj pre všetkých okoloidúcich. Pre lepšiu predstavu sme sľúbili klientom ukázať fotografie “vlakov v Brne”, čo týmto plníme a zároveň pozývame aj všetkých ostatných na zaujímavé výlety do tohto mesta.

Dňa 6.6.2009 sa pri príležitosti 140. výročia Brnianskej MHD rozbehlo do ulíc množstvo historických súprav – predchodcov električiek, autobusov aj trolejbusov – a všetky vozili ľudí na trasách v centre mesta:

Brno - 140. výročie MHD, 6.6.2009 (1)

Cestovné bolo za poplatok. No poplatok bol za zážitok :-) . Veď niektoré súpravy boli ťahané živými koňmi a iným zasa z komína vyfukoval čierny dym. Obsluha (sprievodcovia aj kuriči) mala dobové uniformy. Nádhera!

Brno - 140. výročie MHD, 6.6.2009 (2)

Komentáre:

9 reakcií to “VLAKY V BRNE – zaujímavosť”

  1. lukaš - 5. Január 2010, 17:59

    toto som ešte nedel vlaky na ceste

  2. chrapanova - 27. Január 2010, 3:29

    Je to šok hlavne pre vodičov :-) .
    No vďaka týmto fotografiám si o nás písali aj v Poľsku. Tam sa totiž blogovalo na otázku: “To prawda czy fotomontaż ?” Tak pre istotu dopĺňam, že je to pravda. V rámci osláv 140. výročia MHD sa dokonca 6.6.2009 objavili na koľajniciach v centre Brna aj historické vozy – predchodcovia dnešných električiek či vlakov.
    Irena Chrapanová, LIBER

  3. Valec - 18. Máj 2010, 17:05

    Len veľký pozor, aby neprišlo k zámene. Tie vlaky (prvé dve fotky) nejdú po električkovej trati, ale po normálnej železničnej vlečke vedúcej na výstavište. Ďalšie dve fotky pre zmenu zobrazujú predchodcov električiek (v Brne mali učitú dobu aj konskú aj parnú tramvaj), ale tie zasa niekdy nejazdili po koľajniciach normálnej železnice. Takže aj napriek rovnakému rozchodu nemôžu vlaky jazdiť po električkovej trati a naopak.

  4. tomáš vrba - 27. September 2010, 22:15

    to jsem ještě neviděl (…tramvaj…)

  5. ROMKY - 5. Október 2010, 22:29

    Spravne hovoris Valec rozchody su rovnake 1435mm ale keby ste postavili brnensku elektricku na vlakove kolaje ta by sa vykolajila na prvej vyhybke. Elektricka ma ine okolky ako vlak a naopak.

  6. Laura Okuliarniková - 28. Marec 2012, 19:51

    u nás na Slovensku nič také nevedia urobiť hneď by som sa zviezla okuliarnikom či akýmkoľvek vlakom…:( !!!

  7. hhvug - 14. December 2012, 16:48

    toje husty

  8. weter - 31. Január 2014, 19:37

    poslední dvě fota nejsou vlaky ale hromadná doprava která jezdila dřív než elektrické šaliny

  9. chrapanova - 2. Február 2014, 10:00

    Presne tak, weter. Tie druhé dve fotky boli doplnené neskôr a je to vysvetlené v textoch, na fotkách aj v komentároch. Fotky sú z 6.6.2009, kedy sa v Brne oslavovalo 140. výročie MHD. V tomto roku sa chystajú oslavy 145. výročia, lebo 17.8.1869 vyšla do ulíc Brna prvá električka ťahaná koňmi :-)